Een goede core stability is een voorwaarde om goed te kunnen bewegen!
Core stability, ook wel rompstabiliteit genoemd, is de mate waarin de romp in balans is tijdens het bewegen. De buikspieren, rugspieren, bilspieren, de spieren van de bekkenbodem in combinatie met de heupspieren en het middenrif zorgen samen voor de stabiliteit van de romp.

We kunnen de functie van de spieren in 3 groepen indelen:
1. De klein, lokale stabilisatoren. Deze liggen diep in de romp, vlak op het gewricht. Zij zorgen ervoor dat een gewricht stabiel is wanneer er bewogen wordt. Een voorbeeld hiervan is de diepe dwarse buikspier (Transverse abdominus), zie figuur 1.
2. De globale stabilisatoren. Deze liggen iets oppervlakkiger en zorgen voor de afremming van de beweging. Een voorbeeld hiervan is de schuine buikspier(external oblique en internal oblique), zie figuur 1.
3. De globale mobilisatoren. Dit zijn de spieren die oppervlakkig liggen. Ze zijn groot en krachtig en zorgen voor de beweging. Een voorbeeld hiervan is de rechte buikspier(rectus abdominis), zie figuur 1.


Waarom is een goede core stability zo belangrijk?
Wanneer de core stability niet goed ontwikkeld is bestaat er een verhoogde kans op blessures. Dit kan zowel in de lage als in de lede maten zijn. Uit onderzoek is gebleken dat er meer kans op schouderklachten is, wanneer de rompstabiliteit verminderd is. Ook is de kans groter om bijvoorbeeld door je enkel te gaan. Wanneer de romp stabiel is, hoeven de armen en benen minder hard te werken om de stabiliteit en kracht te kunnen leveren, die er van hen gevraagd wordt. Probeer maar eens een bal te scoren, terwijl je de buik- en rugspieren niet aanspant. Vergelijk dit met een bal scoren terwijl je actief je buikspieren aangespannen houdt. Je zult merken dat de stabiliteit van de romp de kracht van armen en benen ten goede komt.
Wanneer je een been optilt, span je de bovenbeenspier aan. Deze zit echter weer aan je romp vast. De romp moet dus ook aanspannen om stabiel te blijven. Dit geldt hetzelfde voor de arm.
Hoe stabieler de basis en hoe beter de spieren samenwerken, hoe minder er gecompenseerd hoeft te worden door de rest van het lichaam. Wanneer de armen en benen niet meer hoeven te compenseren, kan je de stabiliteit die de armen en benen nu hebben gebruiken om de prestaties te verbeteren. Nog harder gooien of slaan of nog beter mikken op de basket, de korf of de hoek van het doel.

Hoe kan je dit trainen?
De basis van rompstabiliteit begint bij de kleine, lokale stabilisatoren. Wanneer je deze goed ontwikkeld hebt, zullen ze automatisch aanspannen tijdens het bewegen.
Je kan de training opstarten door in het begin heel specifiek aan te spannen om de buikspier daarna in een oefening te gaan gebruiken.

Goede oefeningen om de stabiliteit te trainen zijn:

Het bruggetje:
Uitgangshouding: Ruglig, knieën gebogen, voeten op de grond.
Uitvoering: Ontspan de billen en span de buikspieren aan door de navel licht in te trekken. Til daarna de billen van de grond.
Voor stabiliteit: start met 10 sec. en breid stapsgewijs uit door vaak te trainen naar 1 min. (Uitbreiden kan wanneer je ziet dat de oefening makkelijk gaat, vloeiende beweging, weinig trillen etc.)


Steunlig
Uitgangshouding: Steun op de onderarmen en de tenen.
Uitvoering: Hou het lichaam stabiel en recht als een plank. Let op dat de billen in het verlengde zijn van de buik en niet naar boven of beneden uitsteken.
Voor stabiliteit: Begin met 10 sec. en breid uit naar 1 min.


Tot slot
Bij praktijk Joosten besteden we als fysiotherapeut veel aandacht aan rompstabiliteit. Het is een belangrijk onderdeel van de algehele conditie en een voorwaarde om een goede sportprestatie te leveren. Wanneer de rompstabiliteit niet goed is, uit dit zich vaak in lage rugklachten. We hebben daarom een oefenprogramma ‘Actief met rugklachten’, we gaan langs de bij de basketbal, de volleybal, de korfbal en de handbal om stabiliteitstraining te geven en tijdens de individuele behandeling leren we mensen specifiek de diepe schuine buikspier aan te spannen.
Voor al het trainen geldt wel: use it, or lose it. Ons advies is dan ook: Zorg dat je tijdens de zomerstop voldoende getraind blijft om weer fit het nieuwe seizoen in te gaan!