Inhoud

Mr. Bounce

Geslaagd Oliebollentoernooi!

Bericht van de Technische Commissie

Oproep meedenkers voor kantine

Aandacht voor het wedstrijdformulier – ook wel ‘sheet’

Aankondiging Kamp

VSK – Ouders bij wedstrijden (en trainingen)

Trainingen voorjaarsvakantie

Bounce Back nummer 4

Jaargang 3, seizoen 2016-2017

Mr. Bounce
 

Beste Bouncers-leden,

Ik begin met goed nieuws uit het bestuursfront. Sinds januari hebben wij er een nieuw bestuurslid bij. Marian Dijkstra, moeder van Loek uit JU14-3, is erbij gekomen namens de Activiteiten Commissie. Tot nu toe deed Maaike dat naast haar functie als secretaris, maar dat was wat veel van het goede. Ik ben dan ook heel blij dat Marian bereid is deze mooi taak op zich te nemen. Zij zit al ruim een jaar in de AC en heeft al de nodige dingen (helpen) organiseren. Marian, vanaf deze plek heel veel succes en vooral ook plezier (voor ons allemaal).

Vrijdagavond 27 januari 2017 in de Duikelaar. Zoon Peter heeft een wedstrijd met JU18-1. Joanne, al bijna 30 jaar mijn vriendin (en tegenwoordig vrouw), wil graag koffie, maar de bardienst is nog niet gearriveerd. Zaalwacht Maaike is er gelukkig wel en heeft de kantine open gedaan. Nou ja, zo lang de bardienst er nog niet is, nemen Joanne en ik de zaak wel even waar. JU18-1 en JU18-2 spelen tegelijk. De hal loopt langzamerhand gezellig vol. Ouders komen koffie of thee halen, de spelers een AA of iets anders. Het wordt steeds drukker en wij twee proberen ons te herinneren hoe dat ook al weer ging: bardienst draaien.
Joanne en ik kennen elkaar van de basketball. Het schijnt trouwens dat zoiets wel vaker gebeurd. Halverwege het seizoen 1985-1986 (tjee, dat is confronterend als je het opschrijft) moesten wij samen tafelen. Ik geloof niet dat wij heel veel van de wedstrijd gezien hebben. Wij waren vooral aan het kletsen. Niet heel erg, want bij Heren 9 (of zoiets) gebeurde er ook niet zo veel. Die waren beter in de derde helft, aan de bar. Iets meer dan een jaar later kregen wij verkering, zoals dat heet. De vereniging was actief en elke vrijdagavond waren wij op de sporthal. Ik zie dat nu ook gebeuren met onze jeugdige leden. Prachtig vind ik dat. Regelmatig moesten wij ook bardienst draaien (dat mocht in die tijd nog als je jonger was dan 18). Kortom, in theorie wisten wij hoe het moest.

Na wat gezoek vonden wij de diverse benodigdheden, zoals suiker en melkpoeder, roerstaafjes en nieuwe thee. Koelkasten moesten bijgevuld worde uit de voorraad en uiteraard de kopjes weer afwassen. Alsof ik dat thuis nog niet genoeg doe. De echte uitdaging kwam toen iemand om een tosti vroeg. Allereest maar een willekeurige tosti uit de diepvries zo het rooster in. Hmmm, binnenkant nog bevroren en buitenkant zwart. Oeps, het is nog een vlammetjes-tosti ook. Nee, de persoon in kwestie wilde toch graag een normale tosti en dan wel overal warm. Toch maar eens de instructie lezen en vervolgens een goede tosti in de magnetron gedaan om te ontdooien (wist je dat het zakje eromheen bol gaat staan op het eind?) en vervolgens roosteren. Joepie, gelukt en volgens de klant nog lekker ook. De vlammetjes-tosti hebben wij toch nog maar een keer ontdooit en opgevoerd aan Dennis (Wakker) die er toevallig (of niet) was. Blijkbaar is zo'n tosti toch wel pittig, want hij hing daarna geloof ik een kwartier aan de kraan. Joanne en ik konden tevreden zijn. Wij wisten nog hoe het moest. En het was erg leuk ... voor een keer.
Maar wij kwamen dus eigenlijk naar de wedstrijd van Peter kijken. Dat lukte ook nog, zo tussen de bardiensten door. De wedstrijd van JU18-2 hebben wij uit een ooghoek in de gaten gehouden. Die was spannend. Stonden de tegenstanders een paar punten verder voor, kroop Bouncers weer een stukje dichter bij. Uiteindelijk hebben ze net verloren; balen dus. Volgens coach Arco, diverse toeschouwers en spelers was onze JU18-2 wel beter, maar gingen de ballen niet de basket in. De wedstrijd van JU18-1 ging beter en was het aankijken meer dan waard. Goede acties, sportief spel en ook al waren onze jongens een stuk beter, de tegenstanders vochten als leeuwen.

Al met al een geslaagde basketbalavond. Waarvan ik hoop dat jullie er allemaal er al heel veel hebben gehad en nog vele zullen hebben.

Met stuiterende groet,
Jeroen

Geslaagd Oliebollentoernooi!
 

Met dicht op de 100 aanmeldingen was het Oliebollentoernooi op 4 januari druk bezocht! Met 15 teams hebben we de hele avond gezellig gebasketballt. De finale van de avond werd gespeeld door de Romeinse Kaarsen tegen de Fonteintjes. Door een gelijkspel werd de verlenging gestart, die met een redelijke uitloop werd gewonnen door de Romeinse Kaarsen. Zij wonnen dan ook de fel begeerde prijs van snoepzakjes!

Ook werd de prijs voor de 'meeste loten verkoper' van de Grote Club Actie uitgereikt. De tablet ging naar Tycho Zwijnenburg, die met 61 loten verreweg de meeste had verkocht. Super gedaan Tycho! De tablet heb je hartstikke verdiend. Naast Tycho kregen Sjors Hümmels, Daphne van Huut en Sem Kientz een voucher om naar een leuk pretpark te kunnen gaan, omdat zij meer dan 20 loten hadden verkocht.

Allemaal veel plezier!

Bericht van de Technische Commissie
 

Beste Bouncers-leden,

Vanuit de Technische Commissie (hierna TC) hebben we nagedacht over hoe we de ontwikkeling van spelers vast kunnen leggen in een rapportage. Deze rapportage kan onder andere behulpzaam zijn voor trainers en TC tijdens de selectietrainingen. We kunnen dan nog meer objectief kijken en de juiste keuzes maken om te bepalen in welke team we spelers indelen.
We hebben de afgelopen twee seizoen gemerkt dat ouders van de jongste jeugdspelers en spelers zelf soms behoefte hebben aan deze duidelijkheid. Het gaat dus ook helpen in een gesprek met de spelers, want we kunnen beter beargumenteren waarom een bepaalde keuzes zijn gemaakt en waar verbetering plaats kan vinden.
De betreffende rapportage zullen we een drie keer gedurende het seizoen maken en is tevens de basis voor de selectietrainingen welke altijd in begin mei starten. Door het drie keer in het seizoen te doen kunnen we de ontwikkeling goed volgen en geeft de trainer een beter beeld van zijn teamontwikkeling.
De rapportage wordt gemaakt voor de U10 tot en met de U18 teams.
Er zijn een viertal hoofdgroepen in de rapportage:

  • Basketball vaardigheden - je kunt dan denken aan het niveau fundamentals, niveau verdedigen en het tactisch inzicht.
  • Persoonlijke ontwikkeling - je kunt dan denken aan of iemand een teamspeler is, prestatief ingesteld is en positieve instelling op de training heeft.
  • Fysieke ontwikkeling - je kunt dan denken aan blessuregevoeligheid, snelheid, kracht en uithoudingsvermogen.
  • Organisatie - je kunt dan denken aan of spelers op tijd komen en of zij zich op tijd afmelden wanneer zij niet kunnen komen trainen.

De trainers geven alle spelers op 22 items een beoordeling op de schaal van 1 t/m 7 welke de basis vormt voor de rapportage. De rapportage zal overigens alleen voor de TC beschikbaar zijn en zal niet worden verspreid onder alle spelers.
Daarnaast zullen we naast de selectietrainingen, ook een fitheidstest introduceren om de fysieke status van de spelers te kunnen bepalen.
Inmiddels zijn we ook gestart met de eerste voorbereidingen voor het seizoen 2017/2018. De selectieperiode zal medio april gaan starten en de selectietrainingen starten na de meivakantie. We zullen een ieder op tijd informeren over deze selectieperiode en bijbehorende trainingsrooster en indeling van de selecties.
Komend seizoen hebben we hoogst waarschijnlijk de volgende indeling van de teams:

  • Twee XU10 teams
  • Drie XU12 teams
  • Drie JU14 teams
  • Vier JU16 teams
  • Twee JU18 teams
  • Twee HU20 teams
  • Eén HU22 team
  • Eén MU14 team
  • Eén MU16 team
  • Eén MU18 team
  • Vier of vijf Heren Senioren teams
  • Eén Dames Senioren team
  • Twee Heren Recreanten teams
  • Eén Dames Recreanten team


Ik heb er vertrouwen in dat door de invoering van de rapportage er meer transparantie komt over hoe de teamindeling tot stand komt en ik zal in maart weer een update doen over de status van de voorbereidingen voor het seizoen 2017/2018.
Uiteraard is feedback, input en hulp altijd welkom, stuur me gerust een mailbericht via technischecommissaris@bouncersbasketball.nl
Sportgroeten,
Bob

Oproep meedenkers voor kantine
 

Een lid van Bouncers heeft het initiatief genomen om zich aan te melden om mee te denken over de inrichting van de kantine. Het bestuur van de kantine vindt dat een erg goed initiatief wat uitgebreid kan worden.

Wij zijn op zoek naar enkele leden of ouders vanuit Bouncers en Invictus die ook hun ideeën over hoe we de kantine een gezelliger uiterlijk kunnen geven willen delen. Het huidige meubilair is ook aan vervanging toe. Lijkt het je leuk hierbij mee te denken? Geef dan je naam door aan Bert de Rijke via bertjanny.derijke@casema.nl . Tot nu toe is er één iemand die zich heeft aangemeld om hierbij mee te denken.

Wij weten zeker dat er meer mensen zijn die een idee of mening hebben over de inrichting van de kantine! Wij zien graag jullie reacties.

Namens het bestuur van de kantine,
Bert de Rijke

Aandacht voor het wedstrijdformulier – ook wel ‘sheet’
 

Met deze kop wil ik aangeven hier niet alleen aandacht te besteden aan het wedstrijdformulier (hierna: sheet), maar vooral ook jullie onverdeelde aandacht ervoor te vragen.
Júllie zijn dan, in volgorde van aandacht (voor het sheet): de zaalwacht, de (assistent)coaches, de scheidsrechters en de juryleden (‘tafelaars’).
We krijgen van de NBB (Nederlandse Basketball Bond) namelijk voor elke onvolkomenheid een boete, van €2,50 tot wel €150. Allemaal onnodige kosten. Die wel betaald moeten worden. Door ons allemaal en soms door het verantwoordelijke team.

• Zaalwacht
Aan de zaalwacht het dringende verzoek te kijken:
- Of het juiste sheet bij de wedstrijd ligt,
- Of de kop geheel is ingevuld (competitie- en wedstrijdnummer, plaats, datum, tijd, wat in Gouda doorgaans allemaal er al op staat)
- Of de scheidsrechters hun namen erop zetten (zelf laten doen, want je weet nooit zeker wie er fluit).

• Coach/assistent-coach
De teamgegevens moeten volledig en goed leesbaar worden ingevuld:
- Sinds enige tijd op volgorde van shirtnummer, behalve bij u10- en u12-teams die met de wisselslang-spelen.
- Het lidnummer wat bij iedere speler wordt ingevuld zijn de drie laatste cijfers hiervan. Binnenkort worden dit de laatste vier cijfers, omdat we dan boven de 1000 komen.
- Vergeet als coach niet jouw eigen lidnummer en, zo van toepassing, je trainerslicentienummer. Ook bij de assistent-coach het lidnummer.
- Achter de naam van de aanvoerder moet CAP of C staan.
- Bij een playing-coach is de aanvoerder automatisch playing-coach en zet je naam dan, dus, ook als coach op het sheet met erachter (playing coach of PC)
- Speelt er een recreant mee, wat bij hoge uitzondering = in noodgevallen toegestaan is door het bestuur, zet dan REC of R achter haar/zijn naam.
- Bankspelers bestaan volgens de reglementen niet meer, dus daar hoef je niets bij te zetten. Mag wel (: BS)

• De scheidsrechter
- Zet zelf je naam op het sheet met je lid-nr. of licentienr.
- Controleer het sheet ook tussendoor, maar zeker aan het slot van de wedstrijd. Wijs de schrijver er even op als zij/hij niet duidelijk schrijft of een fout gemaakt heeft. (NB Communiceer foutherstel met de coaches, indien nodig.)
- Vergeet als hoofdscheidsrechter niet aan het slot van de wedstrijd het sheet even af te ronden. Jij vermeldt de eindscore en de naam van het winnende team.
- Onderteken het sheet.

• De tafel, m.n, de scorer (schrijver), maar ook de timer.
- Ook deze moet lid zijn van Bouncers: een punt van extra aandacht.
- Schrijf a.j.b. duidelijk en druk goed op de pen: de laatste doordruk moet ook leesbaar zijn. Check af en toe of het op alle bladen goed te zien is.
-Schrijf de perioden om en om met blauw en rood. Bij u12 en u10 per twee perioden van kleur wisselen. Dit i.v.m. de 4p's regel.
- Zet je naam op het sheet, liefst direct bij de aanvang, maar uiterlijk voordat de scheidsrechter het sheet afhandelt.
- Maak je een échte fout, informeer de scheidsrechter. Herstel iets, "knoei", alleen met zijn toestemming. Roep haar of hem erbij.
- Nog wat voor de hand liggende zaken:
# Overleg voortdurend met je tafelgenoot (scorebord en sheet idem - welke speler scoorde - gaf de scheidsrechter een driepunter aan)
     # Eet niet achter de tafel! Drinken mag wel (uit een flesje: AA, water e.d., s.v.p. geen kopjes of glas achter de tafel.)
     # Géén telefoons achter de tafel, hoe "smart" de jouwe dan ook mag zijn. En, eh, periodescores uitrekenen doe je natuurlijk uit je hoofd of door na te tellen.

Namens het bestuur,
Gert Jan Oskam, wedstrijdsecretaris.

Aankondiging Kamp
 

Het Bouncers Kamp komt er weer aan! Het kamp voor onze jeugd van Under 16 en jonger zal plaatsvinden van 28 tot en met 30 april. Meer informatie en de link naar het aanmelden is verstuurd naar alle leden van Under 16. Aanmelden is mogelijk tot en met 26 februari 2017.

Hopelijk tot dan!

Voor vragen kunt u contact opnemen met de Kamp Commissie via kamp@bouncersbasketball.nl.

VSK – Ouders bij wedstrijden (en trainingen)
 

Beste ouders,

Hebben jullie wel eens gehoord van VSK? Het is de laatste tijd regelmatig in het nieuws en ook binnen onze vereniging wordt het regelmatig benoemt. VSK staat voor 'Veilig Sport Klimaat'. Het programma “Samen naar een veiliger sportklimaat” is opgezet door de gezamenlijke sportbonden om gewenst gedrag te stimuleren en ongewenst gedrag in en rondom de sport aan te pakken.

Als bestuur vinden wij VSK enorm belangrijk. Jullie als ouders vertrouwen ons als vereniging voor een bepaalde tijd je kinderen toe, zodat zij leren basketballen. Je wilt dat ze dat kunnen doen in een veilige omgeving op een ontspannen manier. Dat doen wij op verschillende manieren, o.a. door van alle vrijwilligers, die met kinderen jonger dan 18 jaar te maken hebben, een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) te vragen. Een andere manier is door jullie als ouder aan het begin van het uit te nodigen voor een gesprek met een aantal bestuurders. Die bestuurders zijn trouwens ook vaak ouders van spelers. Ook hangen er in de kantine van de Duikelaar tips voor ouders bij de prijzen kast direct rechts als je binnenkomt. Deze zijn ook op de website te vinden: Ouders langs de lijn.pdf.

De laatste tijd is ons opgevallen dat er ouders zijn die tijdens wedstrijden in de zaal op de spelersbanken gaan zitten. Wij willen jullie vragen om dat niet (meer) te doen. De spelers moeten zich kunnen concentreren op hun spel, hun teamgenoten en hun coach. De enige uitzondering hierop is de teammanagers, die de trainer / coach ondersteunt. Zowel in de Duikelaar als de Mammoet zijn er tribunes waarop jullie het basketball van jullie kinderen goed kunnen zien en hen kunnen aanmoedigen. Een tweede ding dat wij jullie willen vragen is om niet de kleedkamers in te gaan. De kinderen zijn prima in staat zelf te douchen en aan te kleden. Voor het handhaven van de orde, voor zover überhaupt nodig, is er de trainer / coach en teammanager. Op deze manier houden wij het voor alle partijen plezierig. Alvast dank voor het begrip en de medewerking.

Met vriendelijke groet,
Het bestuur

Trainingen voorjaarsvakantie
 

In de voorjaarsvakantie van 27 februari tot en met 3 maart wordt er niet getraind, met uitzondering van de seniorenteams. De seniorenteams blijven op dezelfde tijd en locatie trainen als zij normaal ook doen.